ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ
Προσδιορίζοντας τον όρο γαστρονομικός τουρισμός εννοούμε τη νέα μορφή ενός εναλλακτικού τρόπου διακοπών στον οποίο κυριαρχεί η κουλτούρα της τοπικής κουζίνας.
Η γαστρονομία αποτελεί ένα ιδιαίτερα πρόσφορο τουριστικό προϊόν για την Ελλάδα, με τη μεγάλη ποικιλία πρώτων υλών που διαθέτει και τον ανεξάντλητο πλούτο των παραδοσιακών συνταγών.
Παρά την αδιαμφισβήτητη διατροφική αξία της τοπικής κουζίνας δυστυχώς ελάχιστες τουριστικές μονάδες έχουν αναδείξει τη γεύση σε κυρίαρχο στοιχείο των πακέτων που προσφέρουν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, το 44% των ταξιδιωτών ανά τον κόσμο θεωρούν το φαγητό ως ένα από τα πρωτεύοντα κριτήρια του τόπου που θα επισκεφθούν.
O γαστρονομικός τουρισμός στη χώρα μας βρίσκεται σε εμβρυακή φάση και δυστυχώς ακόμα δεν έχει αναπτυχθεί, στο βαθμό που θα την κατέτασσε ανάμεσα στους πιο ελκυστικούς και ανταγωνιστικούς προορισμούς, όπως η γειτονική Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία.
Παρόλο που η μεσογειακή δίαιτα αποτελεί μόδα και επικρατεί ως σύγχρονο μοντέλο υγιεινής διατροφής, οι Έλληνες δεν έχουμε κατορθώσει να αναδείξουμε την Ελλάδα ως κοιτίδα του συγκεκριμένου τρόπου διατροφής και δεν την εκμεταλλευόμαστε ως θησαυρό ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, εμείς θα πρέπει να επιβάλλουμε τη διεθνοποίηση της τοπικής κουζίνας και να διαδώσουμε ότι το κυρίαρχο στοιχείο στο γαστρονομικό τουρισμό είναι η εθνική του ταυτότητα και η εντοπιότητα των γεύσεων.
Με καλά συντονισμένες ενέργειες από όλους τους φορείς η Ελλάδα μπορεί να αναδειχτεί σε μητρόπολη της μεσογειακής διατροφής .Για να γίνει αυτό απαιτείται σοβαρή προσπάθεια και συνειδητοποίηση της ανάγκης να δημιουργηθούν νέα πρότυπα εστίασης, από την βάση μέχρι την κορυφή της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας.
Το πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε δεν είναι να πείσουμε τον τουρίστα καταναλωτή να επισκεφθεί τη χώρα μας για να γνωρίσει την τοπική παραδοσιακή κουζίνα. Οι περισσότεροι έχουν ακούσει για τα ελληνικά προϊόντα και το γαστρονομικό πλούτο της πατρίδας μας και κάποια στιγμή στη ζωή τους έχουν γευτεί τις σπεσιαλιτέ μας σε ελληνικά εστιατόρια του εξωτερικού.
Το σημαντικότερο είναι τι μπορεί κανείς να πει στον ενημερωμένο επισκέπτη ο οποίος θα έχει ταξιδέψει από την άλλη άκρη του κόσμου, για να δοκιμάσει τους παραδοσιακούς ελληνικούς μεζέδες, με φρέσκα υλικά και τελικά του προσφέρουν κρύες προτηγανισμένες πατάτες;
Συνδυαστικά ορισμένες τουριστικές υποδομές χαμηλού επιπέδου με ανειδίκευτο προσωπικό που προσφέρει μέτριο έως κακό service καθώς και η κατάσταση που επικρατεί στους χώρους υγιεινής των περισσότερων εποχικών καταστημάτων ολοκληρώνουν το πάζλ της άσχημης εικόνας…
Όσο πιο έγκαιρα γίνει κατανοητό από τους επιχειρηματίες του τουρισμού και την πολιτεία, ότι ο καλύτερος πρεσβευτής για τον ελληνικό τουρισμό και πολιτισμό στη χώρα μας είναι η γαστρονομία, τόσο πιο γρήγορη θα είναι η ανάπτυξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, γεγονός που θα αποφέρει τεράστια οφέλη στην εθνική οικονομία.
Η δημιουργία νέων προτύπων εστίασης βασισμένης πάνω στην τοπική παραδοσιακή μεσογειακή κουζίνα απαιτεί αλλαγή φιλοσοφίας από μέρους των ιδιοκτητών του τομέα εστίασης και εκπαίδευση του προσωπικού.
Η εκπαίδευση τόσο των ιδιοκτητών όσο και των υπαλλήλων στον τομέα εστίασης δεν κοστίζει αλλά παράλληλα μπορεί να δημιουργήσει αυξανόμενες υπεραξίες υπηρεσιών, που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην ικανοποίηση των πελατών. Η εκπαίδευση, ως βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού, παραδειγματικά μπορεί να γίνει στους πιο κάτω τομείς και αφορά:
ΤΟΥΣ ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ
Επιλογή ειδικευμένου προσωπικού σάλας
- Χρήση του διαδικτύου με site της επιχείρησης σε δυο γλώσσες με όλα τα βασικά πληροφοριακά, λειτουργικά στοιχεία.
- Έμφαση στο μενού και την παρουσίαση της φιλοσοφίας της επιχείρησης στον τομέα εστίασης.
- 4. Σωστή διαχείριση προμηθειών και α΄υλών, κοστολογίου, τεχνικών πωλήσεων, μάρκετινγκ.
- 5.Διαμόρφωση αυτόνομης προσωπικότητας για την δημιουργία κατάλληλης εικόνας, για καλύτερη αναγνωρισιμότητα απέναντι στον ανταγωνισμό.
- 6.Σωστή επικοινωνία με τους πελάτες μέσα από την κάρτα του μενού που θεωρείται βασικό εργαλείο πωλήσεων.
- 7.Στήσιμο της κάρτας με τέτοιο τρόπο ώστε διακριτικά να επιβάλλουμε πωλήσεις που επιθυμούμε.
- 8.Επαφή με τις νέες τάσεις και τεχνολογίες στην μαγειρική και την γαστρονομία.
ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΟΥΖΙΝΑΣ
- Γνώση και εφαρμογή του μοντέλου της μεσογειακής διατροφής μέσα στην επαγγελματική κουζίνα.
- Σωστή επαγγελματική συμπεριφορά στον χειρισμό, προετοιμασία και παρασκευή των εδεσμάτων.
- Παρουσίαση εδεσμάτων με προοπτική την αισθητική αναβάθμισής τους .
ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΑΛΑΣ
- Σωστή παρουσίαση και προσωπική υγιεινή.
- Τρόποι υποδοχής, εξυπηρέτησης και επικοινωνίας με τον πελάτη.
- Γνώση των παραδοσιακών υλικών, προώθηση των τοπικών πιάτων, σωστή πληροφόρηση μέσα από την δυνατότητα προτάσεων.
- Γνώση οινολογίας και προτάσεις για συνδυασμούς γεύσεων πιάτων, κρασιών.
- Σωστή διαδικασία σερβιρίσματος.
ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ, ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΤΟΠΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ Η ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ
- Ενημέρωση των επιχειρηματιών για ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης και ενημέρωσης.
- Διοργάνωση τοπικών φεστιβάλ γαστρονομίας για τη διάδοση παραδοσιακών συνταγών και προϊόντων.
- Υποστήριξη των μικρών τοπικών παραγωγών και οινοπαραγωγών, έτσι ώστε να μην εκτοπίζονται από τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες τροφίμων και ποτών.
- .Επιβράβευση, από τους τοπικούς φορείς, των καλών εστιατορίων και τουριστικών μονάδων εστίασης.
- Έκδοση και δωρεάν διανομή τοπικών τουριστικών γαστρονομικών οδηγών
Η εκπαίδευση φυσικά είναι ένα κομμάτι που αφορά ευρύτερα την εστίαση. Για να λειτουργήσουν όλα συνδυαστικά με τον καλύτερο τρόπο απαιτείται φυσικά και η απαραίτητη υποδομή σε κτίρια, πρόσβαση, εγκαταστάσεις, εξοπλισμό. Όλα συμβάλλουν κατάλληλα για να δημιουργηθεί η εικόνα της επιχείρησης μέσω της οποίας θέλουμε να προσεγγίσουμε το μελλοντικό μας πελάτη.
Ας επικεντρωθούμε όλοι στην προώθηση και ανάπτυξή της μέσω σωστών τρόπων και σωστά εκπαιδευμένων ανθρώπων, θέτοντας ως υψηλό στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας ως παγκόσμιο πρότυπο γαστρονομικού τουριστικού προορισμού!
Περισσότερα στοιχεία του συγκεκριμένου άρθρου ΜΕΛΕΤΗ & ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ CHEF D’ OEUVRE ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΜΟΝΤΕΛΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΤΗΝΟΥ
θα βρείτε στο άρθρο Μαγειρική αλά τηνιακά! ,
φωτο: ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΕΙΟ
CRYSA PARASKEVA